Seuran historiaa

Jämsän Naisvoimistelijat ry. perustettiin vuonna 1905. Elin Kallio levitti 1800-luvun lopulla kehittynyttä naisten liikuntaideaa Suomessa. Kallio kävi pitämässä 1904 jämsäläisille kurssin, josta Jämsän oman naisvoimisteluliikkeen kehittyminen katsotaan alkaneen. Jämsän Naisvoimistelijat saivat edelläkävijä aseman maaseudulla varhaisen perustamisen myötä, ja tämä on kannustanut seuraa pitämään toimintansa virkeänä läpi seuran historian. Alkuvuosien toimintavirkeys oli suoraan verrannollinen pätevään sekä innokkaseen ohjaajaan.

Seura liittyi Suomen Naisten Liikuntakasvatusliiton eli SNLL:n jäseneksi ja sai virallisesti nimen Jämsän Naisvoimistelijat vuonna 1923. Tämän jälkeen toiminta alkoi pikkuhiljaa vakiintua. Tällöin myös luotiin seuralle säännöt, joissa määriteltiin seuran tarkoitus; ”kehittää suomalaista naisvoimistelua sekä koettaa herättää harrastusta liikuntokasvatukseen seuran kotipaikalla”. Seura rekisteröitiin vuonna 1932, jolloin nimeen lisättiin ry-tunnus.

Jämsän Naisvoimistelijat ovat voimistelleet läpi historian myllerrykset. Jopa sotien aikana (1939-1945), seura on ylläpitänyt toimintaansa. Poikkeuksena on syksy 1939, jolloin voimisteluharjoitukset jäivät pitämättä, koska suurin osa jäsenistä toimi maanpuolustustehtävissä. 1950- luvulla seura kehittyi eteenpäin, kun toiminta laajeni. Jäsenmäärät kasvoivatkin etenkin 50-luvun loppupuolella ja seura sai näkyvyyttä myös Keski-Suomen piiritasolla. Vuonna 1964 taiteilija Antti Hassin tekemä luonnos valkoisesta spiraalista sinisellä pohjalla valittiin JNV:n lipun kuvioksi ja samalla seuralle syntyi tunnus, logo.

Seura kehittyi ajan yleisen ilmeen mukaisesti, uusia lajeja otettiin seuran ohjelmistoon. Tamburiinin tilalle vaihtui aerobic- musiikin syke. Vuonna 1994 perustettiin Suomen Voimistelu- ja Liikuntaseurat ry SvoLi. Tällöin uudeksi kattojärjestöksi tuli SvoLI, piiritoimintaankin tuli muutoksia ja seura siirtyi Sydän Suomen aluejaostoon.

2000-luvulla seura on vahva alueellinen toimija lasten ja nuorten, aikuisten sekä seniori-ikäisten liikuttajana. Toiminta on säännöllistä ja seuran jäsenmäärä on vakiintunut n. 300 jäsenen pintaan. Jokainen kausiohjelma rakennetaan niin, että tarjonnasta löytyy kaikille kohderyhmille toimintaa. Seuralla on hyvä ohjaaja ja apuohjaaja kokonaisuus, ja ohjaajista pidetään hyvää huolta.